Intermediairs die hun backoffice uitbesteden groeit al enkele jaren snel. Wat is de succesformule hiervan? We vragen het Dustin Rameau, Directeur bij About en Fiona Beije van BuroBaan, een startend intermediair.
Dustin Rameau heeft in de loop van de jaren gemerkt dat er in de markt anders tegen het uitbesteden van de backoffice wordt aangekeken. “Vroeger vond men dat een beetje vreemd en leefde bij uitzendbureaus het idee dat men de backoffice in eigen beheer moest houden. Er was een zekere trots, maar ook angst voor wat de opdrachtgever ervan zou vinden als de facturen van een ander bureau afkomstig zouden zijn. Tegenwoordig is het algemeen geaccepteerd. Outsourcen is in alle sectoren normaal geworden, ook in de uitzendbranche.”
Standaard voor starters
Rameau merkt deze behoefte vooral bij startende uitzendbureaus. “Van alle intermediairs die zich bij ons aanmelden is 60 – 70% starter.” Nu het economisch beter gaat, ziet hij het aantal starters explosief groeien. “Menig intercedent ziet na jaren voor de baas te hebben gewerkt, zijn of haar kans schoon om vanuit hun eigen netwerk voor zichzelf te beginnen. Daar komt bij dat een uitzendbureau starten relatief gemakkelijk is, zeker als je je focust op de werving en selectie en de backoffice-activiteiten hebt uitbesteed. De steeds complexer wordende wet- en regelgeving maakt uitbesteden van het werkgeverschap (met daarbij verloning en facturatie) van uitzendkrachten een nog aantrekkelijkere optie. Voor starters is het bijna standaard geworden om de backoffice uit te besteden.”
Focus voor specialisten
Een andere mogelijke verklaring van de sterke groei van intermediairs die hun backoffice uitbesteden, is de arbeidsmarkt. Deze intermediairs zijn veelal niche-spelers met een sterke specialisatie in een vakgebied of een ijzersterk lokaal netwerk. Dat maakt hen succesvol in de werving en selectie van kandidaten. Door het uitbesteden van de backoffice kunnen zij zich meer concentreren in waar ze in uitblinken. Wij moeten die ondernemer ontzorgen, een situatie creëren zodat hij kan doen waar hij goed in is: zorgen voor zoveel mogelijk plaatsingen. “Zo maken wij elkaar beter en is er een win-win-win situatie; voor de klant, de uitzendkracht en de intermediair.”, zegt Dustin.
Financiering voor snelle groeiers
Een andere verklaring voor de groei van deze doelgroep is het feit dat de flexbranche al enkele jaren forse groeicijfers laat zien. Met name de kleine uitzenders moeten deze groei ook kunnen financieren, aangezien de lonen veelal eerder betaald moeten worden dan dat de klanten hun factuur betalen. Een backoffice dienstverlener, kan dit voorfinancieren, zodat de intermediair hard door kan groeien.
Win-win-win
Rameau werkt graag met startende uitzendondernemers en specialistische intermediairs. “Het begeleiden van een intermediair is heel leuk om te doen, je kunt je kennis delen en hem zo goed mogelijk ontzorgen. Wij zien hen als partners, het is een samenwerking. Wij moeten die ondernemer ontzorgen, een situatie creëren zodat hij kan doen waar hij goed in is: zorgen voor zoveel mogelijk plaatsingen. Zo maken wij elkaar beter en is er een win-win-win situatie; voor de klant, de uitzendkracht en de intermediair.”
BuroBaan
Birgt van de Laar en Fiona Beije runnen samen BuroBaan, een jong werving en selectiebureau in Hilversum. De reden dat zij ervoor hebben gekozen hun backoffice uit te besteden is ‘flexibiliteit’ en ‘risico’, vertelt Beije. “Als je begint ben je eigenlijk een zzp’er, dan wil je niet opeens een aantal mensen op je loonlijst hebben. Dat is een enorm risico. Door je uitzendkrachten op payrollbasis te laten werken, kun je dat ondervangen en ben je flexibel in je bedrijfsvoering. Dat is voor ons belangrijk.”
Omslagpunt
Beije onderkent dat er op een bepaald moment, als je uitzendorganisatie groeit, een omslagpunt kan komen waarop het financieel aantrekkelijker zou kunnen zijn om de backoffice-activiteiten toch in eigen huis te doen. “Daar hebben wij ook naar gekeken, maar dan moet je ook aan allerlei regels voldoen, lid worden van de ABU, etc. Ook dat kost aandacht en geld. Daarom hebben wij besloten gewoon door te gaan met About.
Leading blijven
Toch vraagt het uitbesteden van je personeelsbeheer ook wel om extra aandacht voor met name uitzendkrachten, stelt Beije. “Het is soms lastig om uit te leggen aan uitzendkrachten wat de rol van About is en wat onze rol is. Ik wil heel graag leading blijven, zelf een vinger aan de pols houden bij de kandidaten – zijn ze nog tevreden? Of overwegen ze om weg te gaan? Dat is belangrijk om te weten, zeker nu de kandidaten niet meer voor het oprapen liggen. About is weliswaar de formele werkgever (formele werkgeverschap, red.), maar zij hebben met ons contact. Dat willen we ook graag. Het zijn immers ónze uitzendkrachten.”